Utbränd

I mitt tidigare liv som kökschef jobbade jag nästan ihjäl mig. Jag försakade mina vänner och valde jobbet framför ett socialt umgänge. Jag kopplade samman att duga med att prestera och efter några år med extremt högt tempo blev jag utbränd.

För mig tog det många år att komma tillbaka till livet igen och jag vet numera att jag är ”allergisk” mot stress och behöver vara extremt lyhörd på mina egna behov. Jag kommer resten av mitt liv behöva vara vaksam på tecknen för utbrändhet.

Det här är mina tips på vad du kan göra i samband med utbrändhet:

  1. Sök professionell hjälp!
  2. Det är jätteviktigt att kunna hantera stress för att få bukt med utbrändheten. Träna upp din förmåga att hantera stressen, prova dig fram och se vad som passar dig bäst.
  3. Att lära känna sig själv och sina egna signaler är livsviktigt för att veta när du har kört på för hårt.
  4. Ha tålamod med dina symtom, utbrändhet kan ibland ta flera år att återhämta sig ifrån.
  5. Försök att släppa på dina krav. Bestäm dig för att det du gör är ”Goood enough”
  6. Förändra din livssituation på de områden som utlöser stress.
  7. Välj att fokusera på saker som genererar glädje i tillvaron. Njut, skratta och umgås. Jag vet att det kan vara svårt.
  8. Smaka på orden ”Utbränd” och ”Urladdad” Vilket av orden tycker du bäst beskriver ditt tillstånd?
  9. Bli din egen bästa kompis. Behandla dig själv på samma sätt som du behandlar din bästa vän. Med samma empati, omtanke och acceptans.

/Den nakna coachen :)

Dela med dig!
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • LinkedIn
  • RSS
Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Utbränd

  1. Pingback: Be om hjälp |

  2. Pingback: Månadens bästa |

  3. Siw Lövkvist skriver:

    Bra ord där ”urladdad”. Så att man kan gradera lite, och stanna i tid. MEN den insikten om att det är bra, kan man nog inte få utan att man redan varit där och snuddat…blivit lite ”vidbränd” kanske?

    /Siw

    • Hej Siw!

      Ja, vissa dagar är batteriet helt dött och andra är det på väg att ladda lite. Problemet som jag ser det är att det kan vara svårt att veta hur länge energin håller. Det är där Terapi, mindfulness och coaching kommer in.

      För att må bättre behöver vi veta hur vi laddar batteriet igen och på bästa sätt bibehåller en jämn nivå.

      Ha en härlig dag.
      Må bäst!

      Linda

      /Den nakna coachen :)

  4. ..Här behövs resurer i samhället där jag tror terapi är bästa alternativet för att hjälpa personer att lyssna på sina egna signaler, folk jobbar på och gör saker fast dom egentligen inte orkar ,sen blir dom sjuka och långtidsjukskrivningar och mediciner men problemet kvartstår, att förändra sitt beteende som det oftas handlar, men det är ju ens egna ansvar och liv det handlar om..spännande ämne.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>