Bryt dina dåliga vanor

Rutiner och vanor i alla ära men oftast är de inte medvetna handlingar. Idag bryter jag mina invanda mönster och sätter mig och läser en bok om lycka direkt på morgonen. Det blir jag lite lyckligare av 🙂

Vad är syftet med det kanske du undrar? Jo, för mig känns det skönt att prova nya saker. Få nya infallsvinklar, nya tankar och ny energi. Att göra samma saker hela tiden, äta likadant till frukost varje dag, sitta på samma plats och tänka samma tankar om och om igen är något jag vill bryta för att se om det förändrar mitt förhållningssätt till livet.

I boken ”Bryt vanan och nå dina mål” räknar Torben Niese upp följande fakta:

* 92% av oss har fasta rutiner för våra morgonbestyr
* 81% av oss äter samma frukost varje morgon
* 78% av oss har fasta mönster för var vi sitter och tittar på TV
* 86% av oss faller i sömn i samma ställning varje kväll

Vi läser samma tidningar, tittar på samma nyhetsprogram och tänker på samma sätt när vi blir utsatta för likartade situationer.

Vanor går att bryta. Det som krävs av dig är att du orkar fasthålla ditt nya sätt att agera tillräckligt länge så har du skapat en ny rutin/vana.

För många år sedan var det någon som berättade för mig att när jag lyckas hålla kvar vid min nya sätt att agera i minst 30 dagar så har jag skapat en ny vana.

 

Vilka vanor/mönster har du i livet som du vill ändra på? Vad gör du idag som du inte gjorde igår? Hör gärna av dig och berätta!

/Den nakna coachen 🙂

 

Dela med dig!
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • LinkedIn
  • RSS
Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Bryt dina dåliga vanor

  1. Lisbeth skriver:

    jag gick en kurs för bra många år sedan. Vi arbetade en del men vanor. Vid ett kurstillfället fick vi en hemuppgift. Vi skulle arbeta med vår egen familj eller några andra som vi ofta delade middagsbord med.
    Glad i hågen förklarade jag för familjen att nu skulle vi byta plats vid middagsbordet. Alla hade ”sin” plats. Motvilligt gjorde dom som jag sa. Försöket pågick i 2 veckor innan någon ramlade dit. Gissa vem? Jo, jag satt mig på min ”gamla” plats. Hur som helst så fick vi ett samtalsämnen att samlas runt och en del goda skratt. Förhoppningsvis har de andra i familjen tagit något med sig Jag har i alla fall gjort de.
    Att bryta sina vanor är både på gått o ont. När livet gungar är dom bra att ha. Kan vara den livlina man behöver
    Kram på dig o ha en bra helg

  2. Ulrika Gabriel skriver:

    Visst är det spännande det här med våra vanor. Ju stressigare vi har i våra liv, desto viktigare tenderar våra vanor och rutiner att bli för oss. Vi behöver ju inte tänka så mycket när vi ”bara gör” som vi brukar.
    Problemet uppstår när vi skaffar oss rutiner och vanor som inte är bra för oss. Det är alltid bra att stanna upp då och då och fundera på hur man har det egentligen.

    Linda, vilken fot sätter du alltid strumpan på först på morgonen? Alltid samma ;-)? Ta andra foten nästa morgon och du får se att du måste anstränga dig lite mer då.

    Varma kramar från Ulrika

  3. Mia skriver:

    De är mycket som är ändrat..Allt går..Idag sätter jag mig själv i första vagnen på tåget..styr över mitt liv… Föraren..Förr var jag med på sista vagnen men glad ändå….
    Ja så det kan gåå..

    Bästa Linda..
    Kram till dig//Mia

  4. Maria Daragan skriver:

    Jag har slutat äta socker, för ca 4 månader sen. Snart blir det nya frukostvanor, ohh va läskigt… och nyttigt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *