Bli av med ditt självtvivel

Det fungerar inte alltid att peppa sig själv med positiva affirmationer och glada tillrop när man vill höja sin självkänsla. Så vad gör man för att minska sina självtvivel börja tycka om sig själv?

Det har visat sig att personer som själva anser att deras handlingar är värda sin egen respekt mår mycket bättre. Tex handlingar som är till nytta för andra och handlingar som utmanar sin egen rädsla. Här kommer några tips på vad du kan göra när du tvivlar på dig själv och ditt eget värde.

1. Gör en god gärning och uppoffra dig för någon annan med syfte att hjälpa till. När man känner sig låg kan det kännas motigt att hjälpa någon annan men du ska se att du mår betydligt bättre när du har bidragit med ditt engagemang.

2. Gör snälla saker. Plocka upp skräp på gatan, betala för en extra kaffe på fiket och ge bort det till någon du inte känner, registrera dig som organdonator, ge bort din parkeringsbiljett om du har tid kvar på den mm.

3. Håll det du lovat dig själv. Det kan vara hur stort eller hur litet som helst men det viktiga är att du håller fast vid ditt löfte och slutför det du bestämt dig för. Om det känns för jobbigt så försök med ett litet löfte som att borsta tänderna morgon och kväll eller att lova att bädda sängen varje dag. Det kan låta löjligt men känslan av att hålla det jag lovat ger oftast ett känslolyft.

4. Välj ett ämne som intresserar dig och bli expert på det. Att vara expert på ett specifikt område ger en klar tillfredsställelse och ökar din motivation och självkänsla.

5. Ge dig själv en energiboost. När du är full med energi och känner dig kraftfull så har du goda förutsättningar att tycka bättre om dig själv. Ta en snabb 10 minuters promenad, lyssna på musik som påverkar din energi eller ring en vän du tycker om.

6. Utmana dig själv fysiskt. Det här tipset fungerar inte för mig men jag vet att många känner sig nöjda med sig själv efter att ha paddlat nedför en fors, sprungit Lidingöloppet, klättrat uppför en bergstopp, åkt rollerblades runt Djurgården, vindsurfat i Stockholms ström osv.

7. Utmana en rädsla. En del rädslor är fysiska (se under nr.6) men det finns en hel del rädslor som har känslomässig karaktär. Kanske står du inför en utmaning att stå inför publik, bjuda ut någon på en date, be om högre lön, säga nej till någon som du aldrig sagt nej till eller inför att påbörja ett skräckinjagande projekt.
Det handlar om att göra det bästa av situationen och vara nöjd med dig själv för att du faktiskt vågade utsätta dig för rädslan att misslyckas. Visst är det jobbigt men samtidigt otroligt tillfredsställande att våga.

8. Det kan kännas otroligt tillfredsställande att skapa något med sina egna händer. Oavsett om det handlar om att baka bullar, sätta in bilder i ett fotoalbum, sticka en halsduk, snida ett fiskedrag eller tillverka en egen möbel. Låt kreativiteten flöda och se det hända framför dina ögon. På samma sätt kan det kännas underbart att ta tag i saker som man skjutit upp en längre tid. Har du märkt vilken härlig känsla det ger när man äntligen torkar upp den där fläcken på golvet eller byter den där trasiga glödlampan. Wow, snacka om bra känsla! 🙂

Har du några bra strategier som hjälper dig att tycka om dig själv lite bättre?

/Den nakna coachen 🙂

Dela med dig!
  • Print
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • email
  • LinkedIn
  • RSS
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Bli av med ditt självtvivel

  1. Tomas skriver:

    Hej! Hamnade här efter lite googlande. Håller verkligen inte med dig. Det här är alla bra saker att göra, jag gör dem så gott som dagligen, men inte får jag bättre självkänsla. Den är fortfarande i botten.

    Det finns nåt annat. Nåt mer som måste till.

  2. a Lady & a Tramp skriver:

    wow!
    konkret och lagom.

    punkt 3 träffade rakt i magen…det ska jag ta itu med på en gång.
    hejdå konstant dåligt samvete p.g.a. tidsoptimism. En del saker kanske jag inte ens vill göra? eller behöver? och ändå låter jag dem gnaga på listan över dåligt samvete jag borde ta tag i…
    klarar jag den kan jag nog ta ett eller några beslut på punkt 8 också….

    vilken bra pepp!
    ha en härlig söndag!

  3. Mia skriver:

    Härlig råd Linda.
    Bra att fylla på ideer till sitt skafferi.

    Kram…Mia

  4. Lisbeth skriver:

    När jag läser det du skrivit gick det upp ett ljus. Ett flertal av stämmer bra in på hur jag lever. Jag får en känsla av att jag här fått ett svar på varför jag orkat igenom mina två svåra sjukdomar. Den här listan skulle jag vilja att alla fick ta del av. Det finns alltför många som går och tycker synd om sig själv. Med dessa meningar skulle världen te sig lättare för dessa. Jag ska ge mig på nummer 8. Den har jag hitills använt dåligt
    Tack och kram

  5. Elisabeth skriver:

    Vilket härligt inspirerande inlägg. Just den där känslan av att uppnå ett mål som jag satt upp för mig själv, ger mig en inre tillfredsställelse och tro på mig själv. Det kan vara något så enkelt som att klara av att springa hela 3,5 kilometersrundan i joggingspåret utan att pausa en enda gång. Jag mår också väldigt bra av att göra saker för andra och se deras glädje- Du skriver också om rädslor. Jag som har en lättare hundfobi kan känna mig så stolt när jag sprungit förbi värsta ”varghunden” i joggingspåret ( det hjälper ju mig för övrigt också att springa lite snabbare).

  6. Rockstjärnan! skriver:

    Väldigt bra tips och enkla att ta till sig och utföra!

    Jag har applåder och jubel som ringsignal i min telefon!

    You Rock!

  7. Anna-Karin skriver:

    Tack för fina tips om olika strategier för att tycka om sig själv! Ett sätt som jag själv brukar använda mig av om jag dippar ibland, är att blicka bakåt en stund i mitt liv, se vad jag gjort och vem jag har varit som människa. Det ger mig en djup känsla av kärlek till mig själv och också ömhet inför det jag upplevt genom åren.

    Kram! /Anna-Karin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *